25 Mar Kan een bezoek aan de carwash of wasstraat krassen in je lak veroorzaken?
Er is niets vervelenders te bedenken. Je verwent je auto met een flinke wasbeurt in de wasstraat. Op het eerste gezicht komt hij er glimmend uitrollen, maar je ergste nachtmerrie is werkelijkheid geworden en je ontdekt allemaal kleine krasjes in je lak. Dat doe je dus nooit meer! Of toch wel? Krassen door de wasstraat was ooit een veel voorkomend probleem, maar gelukkig hebben ook de meeste wasstraten in Nederland zich verder ontwikkeld. In deze blog ontdekken we wat de oorzaak is van de krassen door wasstraten en vertellen we hoe je een veilige krasvrije wasstraat kunt herkennen.
Oorzaak van krassen door de wasstraat
Er zijn verschillende redenen waarom sommige, meestal ouderwetse, wasstraten krassen in je lak kunnen veroorzaken. Veel mensen denken dat dit alleen door stugge borstels komt, maar het is eigenlijk een combinatie van factoren. Het wasmiddel dat de wasstraat gebruikt telt namelijk ook mee in het veroorzaken van krassen. Sommige wasstraten maken gebruik van een agressief wasmiddel die de lak zwak maakt, waardoor grove borstels heel gemakkelijk de kans krijgen om meteen krassen te maken in de poreuze lak. Maar ook het inzetten van de verkeerde wasborstels blijft natuurlijk een pijnlijke fout. Sommige wasborstels veroorzaken de krassen zelf en sommige wasborstels houden veel vuil vast, waardoor je auto een soort zanddouche krijgt. Maar ook de hoeveelheid water die wordt gebruikt speelt een rol bij het veroorzaken van krassen. Als je auto ‘te droog’ wordt gewassen kan dit namelijk ook eerder krassen veroorzaken. Wanneer de auto tijdens de wasbeurt in de wasstraat met voldoende water wordt besproeid, veroorzaakt dit een filmlaagje die de lak van je auto beschermt tegen krassen. Je lak droogt overigens ook uit als je de auto te weinig wast en onderhoudt. Kortom, krassen door de wasstraat worden dus veroorzaakt door:
- Agressief wasmiddel
- Verkeerde wasborstels
- Te weinig water
- Je wast je auto te weinig
Bestaat er een krasvrije wasstraat?
Je kunt eigenlijk wel stellen dat krassen en swirls die in een wasstraat veroorzaakt worden een ouderwets probleem is. In een moderne wasstraat helpen nieuwe kennis en technologieën je auto krasvrij te houden. Het blijft natuurlijk wel zaak om goed op te letten wat voor wasstraat je binnenrijdt. Er zijn een aantal punten waar je op kunt letten. Bekijk ten eerste met welke producten de wasstraat werkt. Is het een agressief wasmiddel? Of werken ze met professionele wasproducten die echt voor auto’s zijn ontwikkeld? Kijk ook naar het gebruik van wasborstels. Ouderwetse wasborstels zijn vaak krassen veroorzakers, moderne technologie is veiliger voor je autolak. En dan zijn er nog wat dingen die je zelf kunt doen om je auto krasvrij te houden. Kies altijd voor een wasprogramma waarbij voldoende water wordt gebruikt, dus bijvoorbeeld met een voorwas. En was je auto regelmatig. Ook het aanbrengen van een waslaag helpt natuurlijk krassen voorkomen. Dit is in een moderne wasstraat ook mogelijk.
Krasvrije wasstraat herkennen
Een veilige, krasvrije wasstraat kun je herkennen aan een aantal zaken. Houdt daarom deze punten in goed in de gaten en krijg nooit meer krassen in je lak door de wasstraat.
- Gebruik van een professioneel autowas merk.
- Gebruik van moderne technologie, i.p.v. ouderwetse wasborstels
- De wasstraat gebruikt voldoende water en geeft een voorwas
We hopen dat deze informatie je in het vervolg helpt je auto krasvrij te laten wassen, zonder dat je zelf aan de slag hoeft. Want wees eerlijk, het is toch wel heel erg makkelijk om even door de wasstraat te rijden. Ben je op zoek naar een krasvrije wasstraat? Bekijk dan onze wasprogramma’s. Deze wasprogramma’s bieden 100% krasvrij garantie en zijn volledig veilig in gebruik.
Gegarandeerd krasvrij wassen bij Mr. Glow
In onze wasstraat kan je absoluut geen krassen in je lak krijgen. Wij werken niet met borstels maar met de meest moderne, geavanceerde apparatuur. Rij met een gerust hart door onze wasstraat met de Mr. Glow 100% krasvrij wassen garantie.